رییس انجمن اردواج و خانواده کشور با اشاره به این که برای رشد و تعالی خانواده به برنامه سازی در رسانه ملی نیازمندیم، تصریح کرد: از آنجا که سازمان ها و دستگاه های ذیربط خانواده نتوانسته اند رویکرد و ساختار واحدی را برای خط مشی خانواده ارائه کنند.
به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر خسرو محمدی، رئیس انجمن ازدواج و خانواده کشور گفت: در دنیای پیچیده امروز، زندگی، دشوار شده است. در امر خانواده، متولیان پرشماری وجود دارند، اما متولی واحدی نیست و در واقع خانواده ها رها شده اند.
وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی در برنامه های کارشناسی اظهار داشت: بین دستگاه ها و سازمان ها هماهنگی وجود ندارد تا به نتیجه مطلوب برسند که همین امر آسیب زا است چون متولیان در برخی موارد بر عکس یکدیگر اقدام به فعالیت می کنند.
وی با اشاره به این که برای رشد و تعالی خانواده به برنامه سازی در رسانه ملی نیازمندیم، تصریح کرد: از آنجا که سازمان ها و دستگاه های ذیربط خانواده نتوانسته اند رویکرد و ساختار واحدی را برای خط مشی خانواده ارائه کنند. به طور نمونه در زمینه مهارت فرزند پروری و اینکه والدین چگونه با فرزند خود ارتباط برقرار کنند جمع بندی واحدی ارائه نکرده اند، بنابراین می شود با برنامه سازی در رسانه ملی با رویکرد و ساختار واحد، به نتیجه مثبتی رسید.
توجه به استقلال روانی در نسل جدید خانواده ها
دکتر میناپورفرخ، روان شناس نیز به نبود استقلال روانی در نسل جدید خانواده ها اشاره و بیان کرد: خانواده ها باید به جوانان خود استقلال بدهند تا پس از ازدواج جوانان به خاطر نداشتن استقلال روانی دچار آسیب نشوند.
در هم اندیشی حجت الاسلام مرتضوی، رئیس انجمن خدمات روان شناسی و مشاوره ایرانیان گفت: رسانه ملی، ظرفیت برنامه سازی در امر خانواده را دارد و می تواند در حوزه سلامت و خانواده به موضوعات مختلف بپردازد.
دکتر حبی نیز در این هم اندیشی به تهیه و تنظیم سند چشم انداز یا سند انتظار اشاره و بیان کرد: برای تعیین سیاست ها و برنامه های مدون می بایست سند چشم انداز یا سند انتظار تهیه، تنظیم و اجرایی شود..
وی در ادامه اظهار داشت: رسانه ملی و شبکه رادیویی سلامت می بایست از مخاطبان نیازسنجی کنند و برنامه های خود را آسیب شناسی نمایند و بر اساس نیاز مخاطبان اقدام به برنامه سازی کنند.
دكتر عفتالسادات مرقاتي خويی نیز با اشاره به ضرورت نیازسنجی از مخاطبان گفت: مخاطبان علاوه بر اینکه برنامه های رادیویی را گوش می دهند باید بتوانند نیازشان را نیز برآورده کنند و اگر برنامه ها بر اساس نیاز مخاطبان تهیه شوند، رسانه به نیاز مخاطب پاسخ داده است و می تواند تاثیرگذار باشد.
شناخت دقیق مخاطب
حجت الاسلام سعیدی، کارشناس مذهبی در ضمن این سخن که نصیحت کردن غیرکارشناسی به نوجوانان و جوانان منجر به تاثیرنپذیرفتن آنان می شود، گفت: رسانه با شناخت دقیق مخاطب می تواند افراد را به سمت هدف درست سوق دهد.
وی ادامه داد: رسانه می بایست مراجعه به کارشناس را در جامعه نهادینه کند و بیاموزد که در خانواده باید عقلانی عمل کرد نه احساسی.
اعتماد مخاطبان به رسانه ملی
دکتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس با اشاره به وجود نهادهای آموزش، مذهب، اقتصاد، سیاست و خانواده گفت: نهاد خانواده در دو دهه اخیر به دلیل کارکردهای ضعیف دیگر نهاد ها، تغییر یافته است.
وی ادامه داد: مخاطبان رادیو سلامت به برنامه های این شبکه رادیویی اعتماد دارند که این امر رسالت رادیو سلامت و کار برنامه سازی را دشوار تر می کند، زیرا رادیو سلامت و رسانه ملی بر روی مخاطبان خود اثرگذارند.
وی با بیان اینکه رسانه می تواند احترام و کرامت انسانی، و عزت نفس در جامعه را افزایش دهد، ادامه داد: مسئولیت پذیری، عدالت، احترام و کرامت انسانی از دیگر مواردی هستند که رسانه می تواند به آن ها بپردازد و آن ها را در درون خانواده ها نهادینه کند.
آموزش مهارت های ارتباطی در رادیو
دکتر حسین اعرابی، روان شناس نیز در این هم اندیشی با اشاره به آمار طلاق گفت: 85 درصد از تقاضا کنندگان طلاق خانم ها هستند که 80 در صد آنها بعد از طلاق پشیمان می شوند.
وی ادامه داد: در خانواده ها افراد مدارا کردن و مهارت های ارتباطی بلد نیستند و آموزش ندیده اند که رسانه می تواند به آموزش مهارت های ارتباطی بپردازد.
گفتنی است، هم اندیشی بررسی نقش موثر رسانه ملی و رادیو سلامت برای تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده، به همت رادیو سلامت و با حضور مدیران و برنامه سازان این شبکه رادیویی و روانشناسان، جامعه شناسان و مسئولان مرتبط با حوزه خنواده برگزار شد.
نظر شما